Data publikacji : 2025-05-09

Upadłość konsumencka a problem wykluczenia finansowego

Abstrakt

Upadłość konsumencka pozwala na oddłużenie niewypłacalnym konsumentom, ale niesie też zagrożenia związane z ograniczeniami w dostępie do niektórych usług finansowych, w tym usług transakcyjnych i kredytowych (np. zablokowanie pieniędzy na rachunku bankowym), co może powodować poważne utrudnienia dla nadmierne zadłużonych osób w zarządzaniu finansami osobistymi. Banki mogą w różnych obszarach usług finansowych dyskryminować upadłych w trakcie postępowania upadłościowego, a nawet po jego zakończeniu. Z perspektywy makroekonomicznej, zwiększająca się liczba upadłości konsumenckich powoduje zagrożenia dla stabilności systemu finansowego i konieczne są pewne ograniczenia w dostępie do kredytów, ale z drugiej strony arbitralne wykluczenie upadłych z obszaru tych usług może pozbawić wielu oddłużonych konsumentów możliwości poprawy dobrostanu i kondycji ekonomicznej ich gospodarstw domowych, które zostały pozbawione w trakcie postępowania upadłościowego wartościowych aktywów – przede wszystkim lokum mieszkalnego.

 

Słowa kluczowe:

upadłość konsumencka, wykluczenie finansowe, nadmierne zadłużenie

Kody JEL

K34, L31


Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Zasady cytowania

Reczuch, A. (2025). Upadłość konsumencka a problem wykluczenia finansowego. Bezpieczny Bank, 98(1), 106–125. https://doi.org/10.26354/bb.6.1.98.2025

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Redakcja czasopisma
ul. ks. Ignacego Jana Skorupki 4
00-546 Warszawa
email: redakcja@bfg.pl

O platformie:
Copyright 2019 by
OJS Support and Customization by LIBCOM
Platform & workfow by OJS/PKP