Bezpieczny Bank https://ojs.bfg.pl/index.php/bb <p>„Bezpieczny Bank” jest czasopismem naukowym wydawanym przez Bankowy Fundusz Gwarancyjny od 1997 roku. Czasopismo wydawane jest wyłącznie w wersji elektronicznej. Na podstawie decyzji Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za publikację naukową w czasopiśmie „Bezpieczny Bank” można otrzymać 40 punktów.</p> pl-PL redakcja@bfg.pl (Ewa Teleżyńska) help@libcom.pl (LIBCOM) Mon, 17 Nov 2025 11:04:01 +0000 OJS 3.3.0.8 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Modelowa umowa kredytu hipotecznego jako sposób zakończenia chaosu na rynku kredytów hipotecznych (i nie tylko) wedle zasady win-win https://ojs.bfg.pl/index.php/bb/article/view/881 <p>W dyskusjach dotyczących konsekwencji unieważniania umów kredytu hipotecznego w Polsce i sposobu ich ograniczania na pierwszym miejscu wymienia się zarządzanie ryzykiem prawnym. Stąd w opracowaniu skoncentrowano się na tym ryzyku i sposobach jego mitygowania.</p> <p>Artykuł charakteryzuje przedsięwzięcia mające na celu opracowanie i wprowadzenie do obiegu gospodarczego wzorca umowy kredytu hipotecznego, z intencją upowszechnienia stosowania go w transakcjach kredytowych co powinno ograniczyć ryzyko prawne stron takich transakcji. Punktem wyjścia do tych prac była rekomendacja Klubu Odpowiedzialnych Finansów z roku 2022 postukująca eliminowanie niedozwolonych warunków umownych ex ante, a nie – jak się to dzieje obecnie – ex post. Omówione są też: modelowa umowa kredytu hipotecznego i jej znaczenie dla stabilności finansowej państwa.</p> Andrzej Reich, Michał Romanowski Prawa autorskie (c) 2025 Bezpieczny Bank https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 https://ojs.bfg.pl/index.php/bb/article/view/881 Wed, 05 Nov 2025 00:00:00 +0000 Rating Investor Relations EKF – indeks relacji inwestorskich banków proponowany przez Europejski Kongres Finansowy https://ojs.bfg.pl/index.php/bb/article/view/876 <p>Opracowanie dotyczy koncepcji i pierwszych wyników Ratingu Investor Relations EKF (RIR<br />EKF), nowego indeksu oceniającego jakość komunikacji banków z rynkiem. RIR EKF ma<br />ograniczyć lukę między szerokimi wskaźnikami ładu korporacyjnego a potrzebą systematycznej<br />oceny efektywności relacji inwestorskich, szczególnie istotnych w sektorze bankowym.<br />Indeks obejmuje sześć obszarów: zawartość serwisu IR, sustainability/ESG, aspekty<br />techniczne, komunikację online, jakość ujawnień oraz nagrody branżowe. Skala ocen nawiązuje<br />do ratingów kredytowych (AAA–D). W badaniu pilotażowym z 2025 r. oceniono 20 banków<br />z Polski, Europy Zachodniej i CEE. Krajowe banki uzyskały wyniki zbliżone do instytucji<br />zachodnich, przewyższając banki regionu CEE, zwłaszcza w obszarze ESG. Projekt wymaga<br />dopracowania metodologii i transparentności, ale ma potencjał stać się benchmarkiem jakości<br />relacji inwestorskich i narzędziem ograniczania ryzyka informacyjnego.</p> Ewa Kulińska-Sadłocha Prawa autorskie (c) 2025 Bezpieczny Bank https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 https://ojs.bfg.pl/index.php/bb/article/view/876 Wed, 05 Nov 2025 00:00:00 +0000 Moment konstytucyjny: reformy Lamfalussy'ego i de Larosiere'a a wyzwania współczesności https://ojs.bfg.pl/index.php/bb/article/view/878 <p>Opracowanie dotyczy zmianach w europejskich regulacjach, a zwłaszcza na sposobie proponowania i wdrażania regulacje gospodarczych – ze szczególnym uwzględnieniem rynków finansowych – od czasu wprowadzenia architektury Lamfalussy’ego i propozycji grupy de Larosière’a. Zawiera także propozycje jak sprostać przyszłym wyzwaniom. Fragmentacja rynków w UE, protekcjonizm krajowy i rozbieżności w nadzorze utrudniają skuteczne funkcjonowanie jednolitego rynku finansowego. A Europa potrzebuje ogromnych inwestycji prywatnych, by zwiększyć konkurencyjność, potencjał obronny i pozycję technologiczną. Wymaga to m.in. zintegrowanych rynków kapitałowych i głębokich zmian legislacyjnych. Dotyczy to m.in. przejścia od dyrektyw do rozporządzeń oraz wzrostu roli agencji UE (np. ESMA, EBA, EIOPA) w tworzeniu i wdrażaniu prawa na poziomie europejskim. Nadto wzrost transgranicznych powiązań finansowych wymaga scentralizowanego nadzoru, który mógłby obniżyć koszty transakcyjne i zwiększyć efektywność egzekwowania prawa. Niestety funkcje nadzorcze agencji UE są ograniczone przez krajowe struktury nadzoru i dominację zasady kraju macierzystego. Państwa członkowskie obawiają się jednak utraty suwerenności a krytycy centralizacji powołują się na doktrynę Meroni, twierdząc, że UE nie ma traktatowych uprawnień do nadzoru ostrożnościowego. Stąd rosnąca rola agencji UE w procesie legislacyjnym rodzi pytania o ich legitymizację i demokratyczną kontrolę.</p> Danuta Hübner Prawa autorskie (c) 2025 Bezpieczny Bank https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 https://ojs.bfg.pl/index.php/bb/article/view/878 Wed, 05 Nov 2025 00:00:00 +0000 Kształtowanie zintegrowanego nadzoru nad rynkiem finansowym w Polsce https://ojs.bfg.pl/index.php/bb/article/view/882 <p>Nadzór nad rynkiem finansowym w Polsce zaistniał wraz z początkiem transformacji systemowej i budową rynkowego systemu instytucji finansowych. W pierwszej fazie miał on charakter sektorowy. Następnie ewoluował i nabierał kolejnych uprawnień wraz z rozwojem instytucji finansowych, wzrostem gospodarczym oraz potrzebą dostosowania polskiego prawa do standardów UE. W 2006 roku został utworzony zintegrowany nadzór nad całością rynku finansowego oraz powierzony Komisji Nadzoru Finansowego. Zintegrowany nadzór nad rynkiem finansowym w Polsce to wynik dążenia do zwiększenia spójności i efektywności nadzoru poprzez konsolidację kompetencji w ramach jednej instytucji – Komisji Nadzoru Finansowego. Proces ten odzwierciedla międzynarodowe trendy oraz konieczność dostosowania krajowego systemu regulacyjnego do standardów Unii Europejskiej i wyzwań współczesnych i globalnych rynków finansowych. Jednocześnie stawia przed państwem wyzwania związane z koordynacją instytucjonalną, zapewnieniem niezależności nadzoru i skutecznym egzekwowaniem regulacji, a także na okoliczność zarządzania kryzysowego.</p> Stanisław Kluza Prawa autorskie (c) 2025 Bezpieczny Bank https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 https://ojs.bfg.pl/index.php/bb/article/view/882 Wed, 05 Nov 2025 00:00:00 +0000 Europejska Unia Oszczędności i Inwestycji: co z tego wynika dla Polski? https://ojs.bfg.pl/index.php/bb/article/view/879 <p>Projekt budowy jednolitego rynku usług finansowych Unii Europejskiej (UE), niedawno przemianowany na Unię Oszczędności i Inwestycji (SIU), ma na celu przełamanie barier izolujących systemy finansowe poszczególnych krajów UE od reszty gospodarki UE. Biorąc pod uwagę dynamiczny rozwój gospodarczy wymagający dużego kapitału oraz stosunkowo słaby rozwój sektora finansowego, Polska ma więcej do zyskania niż większość innych państw członkowskich UE na postępach w tworzeniu SIU.</p> Nicolas Vernon Prawa autorskie (c) 2025 Bezpieczny Bank https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 https://ojs.bfg.pl/index.php/bb/article/view/879 Wed, 05 Nov 2025 00:00:00 +0000 Zmiana klimatu a stabilność finansowa: analiza tematyczna literatury z wykorzystaniem BERTopic https://ojs.bfg.pl/index.php/bb/article/view/871 <p>Artykuł analizuje powiązania pomiędzy zmianą klimatu a stabilnością finansową w literaturze naukowej. Zastosowano metodę BERTopic do analizy ponad tysiąca abstraktów publikacji indeksowanych w Scopus, a uzyskane wyniki zweryfikowano na zbiorze abstraktów z Web of Science. Wyniki wskazują na dominację tematów związanych z polityką klimatyczną i ryzykiem transformacji, których znaczenie wyraźnie wzrosło po 2015 roku. Jednocześnie w badaniach naukowych zauważalne są wątki dotyczące ryzyka fizycznego – m.in. katastrof klimatycznych, zasobów wodnych czy ryzyka powodziowego – choć są one słabiej reprezentowane. Szczególnie widoczna jest luka w zakresie bezpośrednich odniesień do celów polityki makroostrożnościowej. Analiza porównawcza ujawnia także zróżnicowanie geograficzne: w krajach prowadzących intensywną politykę klimatyczną (np. kraje UE) dominują badania nad ryzykiem transformacji, podczas gdy w regionach szczególnie narażonych na ekstremalne zdarzenia pogodowe (np. Indie) akcent kładziony jest na ryzyko fizyczne. Analizy przeprowadzone na bazie abstraktów z Web of Science potwierdzają wnioski wyciągnięte przy wykorzystaniu artykułów z bazy Scopus. Wyniki badania podkreślają potrzebę dalszego rozwijania badań nad integracją ryzyk klimatycznych w polityce makroostrożnościowej.</p> Łukasz Kurowski Prawa autorskie (c) 2025 Bezpieczny Bank https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 https://ojs.bfg.pl/index.php/bb/article/view/871 Wed, 05 Nov 2025 00:00:00 +0000 Ryzyko ESG a skłonność banków do finansowania przedsiębiorstw https://ojs.bfg.pl/index.php/bb/article/view/846 <p>Problematyka zrównoważonego rozwoju jest obecna w literaturze i praktyce, a regulacje<br />wymuszają raportowanie, nawet w tych przypadkach gdy rzeczywista skłonność do realizacji<br />celów i zadań tej koncepcji jest ograniczona. Dotyczy to w szczególności raportowania<br />realizacji celów ESG. Stosunkowo niewiele wiadomo o wpływie informacji z zakresu ESG<br />przedsiębiorstwa na podmioty trzecie, zwłaszcza zaś w zakresie udzielania ..inansowania.<br />Celem opracowania jest ocena wpływu informacji przedsiębiorstwa o ESG na ocenę ryzyka<br />jego ..inansowania przez banki. W artykule poddano wery..ikacji hipotezę, że ujawniane przez<br />przedsiębiorstwo informacje o ESG są kluczowe dla oceny możliwości udzielenia mu ..inansowania<br />przez banki<br />W artykule przeprowadzono krytyczną analizę literatury oraz aktów prawnych, a także wewnętrznych<br />dokumentów banków dotyczących ESG, wreszcie wykorzystano dostępne raporty<br />branżowe. Obok kwestii udzielenia lub nie ..inansowania przez pryzmat stosowanych<br />kryteriów zdolności kredytowej szczególną uwagę przywiązano do oceny ryzyka ESG utratę<br />wartości przyjętych zabezpieczeń (np. nieruchomości). Z punktu widzenia przedsiębiorstw,<br />wyniki badań uprawniają do konstatacji, że zarządzanie ryzykiem ESG, w zależności od<br />sprawności tego procesu, może ograniczać negatywny wpływ na ocenę zdolności kredytowej<br />podmiotu.</p> Leszek Borowiec, Żaneta Broczkowska Prawa autorskie (c) 2025 Bezpieczny Bank https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 https://ojs.bfg.pl/index.php/bb/article/view/846 Wed, 05 Nov 2025 00:00:00 +0000 Koniecznośc uzyskania potwierdzeń bankowych na potrzeby badania sprawozdania finansowego na przykładzie działalności TPA Wirecard https://ojs.bfg.pl/index.php/bb/article/view/877 <p>Sprawa Wirecard była największym skandalem gospodarczym w Europie od czasów II wojny światowej. Tysiące obligatariuszy i akcjonariuszy straciło swoje pieniądze, a przeciwko Wirecard, organom regulacyjnym, zarządowi i audytorowi Ernst &amp;amp; Young (EY) wniesiono pozwy sądowe. EY audytowało skonsolidowane sprawozdania finansowe Wirecard przez dziesięć lat. Oszustwo w Wirecard miało miejsce w Azji w ramach działalności biznesowej z tzw. zewnętrznymi nabywcami (TPA). Skandal spowodował, że środki pieniężne w wysokości 1,9 mld euro stały się niedostępne. Środki te były rzekomo przechowywane na rachunkach powierniczych. Niniejszy artykuł pokazuje, jakie procedury audytowe należało przeprowadzić, aby upewnić się, że środki pieniężne wykazane w bilansie były rzeczywiście dostępne. Pojawiła się cała seria sygnałów alarmowych spoza Wirecard, które miały duże znaczenie dla orientacji podejścia audytora opartego na ryzyku. Ponadto Wirecard miał wiele wskaźników oszustwa wymienionych w jednym ze standardów audytu. Nie miało to jednak wystarczającego wpływu na podejście EY oparte na ryzyku. Wręcz przeciwnie, firma często polegała na ustnych oświadczeniach Wirecard. Gdyby audyt został przeprowadzony prawidłowo, oszustwo mogłoby zostać bardzo szybko wykryte. W poniższym artykule ujawniono poważne braki w procedurach audytowych dotyczących rachunków powierniczych. Biorąc pod uwagę działalność w zakresie TPA z zaledwie trzema partnerami biznesowymi, wątpliwy charakter powiernika, zaangażowanie tylko jednego banku, w którym prowadzono rachunki powiernicze, oraz ogromne znaczenie kwot dla kontynuacji działalności Wirecard, audytor miał obowiązek uzyskać potwierdzenie istnienia środków pieniężnych poprzez potwierdzenie bankowe. Gdyby sprawozdanie biegłego rewidenta dotyczące działalności TPA zostało odrzucone na wczesnym etapie, co byłoby nieuniknioną konsekwencją prawidłowego przeprowadzenia audytu, negatywne skutki finansowe dla obligatariuszy i akcjonariuszy zostałyby znacznie ograniczone.</p> Edgar Löw Prawa autorskie (c) 2025 Bezpieczny Bank https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 https://ojs.bfg.pl/index.php/bb/article/view/877 Wed, 05 Nov 2025 00:00:00 +0000 RippleNet jako narzędzie do obsługi przelewów międzynarodowych https://ojs.bfg.pl/index.php/bb/article/view/862 <p>Artykuł ma na celu ocenę RippleNet jako platformy obsługi przelewów międzynarodowych<br />Badanie obejmuje pomiar szybkości rozliczeń, analizę struktury i koncentracji sieci płatniczej<br />oraz zestawienie uzyskanych wyników z wnioskami z literatury w formie analizy SWOT.<br />Tradycyjne modele oparte na systemie SWIFT, który pełni jedynie funkcję komunikacyjną<br />i wymaga rozliczeń w krajowych systemach płatności, wiążą się z wysokimi kosztami, niską<br />przejrzystością i relatywnie długim okresem ..inalizacji transakcji. W odpowiedzi na te ograniczenia<br />można stosować technologię blockchain w obsłudze płatności transgranicznych.<br />W badaniu wykorzystano dane z publicznego rejestru XRP Ledger (XRPL), analizując okres<br />..inalizacji transakcji, strukturę i topologię sieci płatniczej, koncentrację aktywności oraz dynamikę<br />wolumenów. Wyniki empiryczne zestawiono wnioskami z literatury i przedstawiono<br />w formie analizy SWOT.<br />RippleNet zapewnia quasi-natychmiastowe rozliczenia (średni czas ..inalizacji transakcji wynosi<br />3,87 sekundy), a maksymalne opóźnienia nie przekraczają 9 sekund, a aktywność w sieci<br />jest wysoce skoncentrowana. Pojedyncze węzły i społeczności odpowiadają za większość<br />wolumenu, co potwierdza obliczony współczynnik Giniego (0,969). RippleNet funkcjonuje<br />w praktyce jako sieć o strukturze skali-wolnej, w której centralne huby instytucjonalne odgrywają<br />kluczową rolę. Do głównych korzyści systemu należą: szybkość, obniżenie kosztów<br />i przejrzystość, natomiast ograniczeniami ryzyka regulacyjne oraz nadmierna zależność od<br />nielicznej grupy dominujących uczestników.<br />RippleNet ma cechy pozwalające traktować go jako innowacyjne rozwiązanie dla płatności<br />transgranicznych oraz potencjalny pomost technologiczny dla integracji z projektami CBDC.<br />Jednak jego upowszechnienie będzie zależeć od dostosowania regulacyjnego, rozwiązania<br />problemu koncentracji aktywności oraz gotowości instytucji ..inansowych do wdrażania rozproszonych<br />systemów rozliczeniowych.</p> Arkadiusz Iwanicki Prawa autorskie (c) 2025 Bezpieczny Bank https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 https://ojs.bfg.pl/index.php/bb/article/view/862 Wed, 05 Nov 2025 00:00:00 +0000 Od redakcji https://ojs.bfg.pl/index.php/bb/article/view/887 Jan Szambelańczyk Prawa autorskie (c) 2025 Bezpieczny Bank https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 https://ojs.bfg.pl/index.php/bb/article/view/887 Wed, 05 Nov 2025 00:00:00 +0000